قلعه پرتغالی ها قشم ؛ راهنمای کامل سفر و اقامت
نوشته شده توسط : hsi

 

سلطه پرتغال بر جنوب ایران بین سال‌های ۱۵۱۴ تا ۱۶۲۳ میلادی اتفاق می‌افتد. درنهایت گروهی از ایرانیان، در سال ۱۶۲۳ میلادی پرتغالی ها را از این بخش از ایران بیرون می‌کنند. وطن‌پرستانی به رهبری امام قلی خان، با فتح قلعه پرتغالی ها، پرچم آن‌ها را به زیر می‌کشند.

اینجا مهم‌ترین سنگر برای پرتغالی ها در آن دوران به شمار می‌رفت و پس از ۱۵۰ سال سلطه بر دریای عمان، از چنگشان خارج شد.

تاریخچه قلعه پرتغالی ها

قلعه پرتغالی ها قشم در سال ۱۳۷۸ از سوی احسان یغمایی، باستان‌شناس ایرانی، کشف شد و از زیر خاک بیرون آمد. شرکت برق جزیره قشم هم که در حال حفر کانال‌هایی برای عبور سیم‌های برق از زیر زمین بود، با تونل‌هایی قدیمی در اطراف قلعه روبرو شد که همگی به قلعه راه داشتند.

سال ۱۳۷۹ سالی ناخوشایند برای قلعه پرتغالی ها قشم بود. وقوع یک زمین‌لرزه قوی، جست‌وجو در بخش دیواره شرقی قلعه را متوقف کرد و آسیب فراوانی به این سازه زد. سرانجام، سازمان میراث فرهنگی منطقه آزاد قشم مسئولیت اداره قلعه پرتغالی ها را در سال ۱۳۸۹ پذیرفت و مراحل مرمت، آماده‌سازی، استحکام‌بخشی و نورپردازی قلعه را به عهده گرفت.

قلعه پرتغالی ها با شماره ملی ۲۲۰۲، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

قلعه پرتغالی ها کجاست و چگونه خود را به آنجا برسانیم؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، قلعه پرتغالی ها در جزیره قشم قرار دارد و شما می‌توانید به‌طور دریایی و هوایی خود را به قشم برسانید. وقتی‌که وارد جزیره شدید، باید راهی شرق آن و بندر ذاکری شوید. در ابتدا به میدان ولایت رفته و از اولین خروجی، به سمت خیابان باهنر، خارج شوید. این خیابان شما را به میدان امام خمینی قشم می‌رساند. پس از دیدن میدان، همچنان به مسیر خود ادامه دهید تا اینکه به بلوار ژئوپارک قشم برسید. در این بلوار، تابلوی قلعه پرتغالی ها به‌وضوح در مقابل شما خودنمایی می‌کند. تنها کافی است تا با دنبال کردن تابلوهای راهنما، از بلوار خارج شده و پس از طی کردن مسیری کوتاه، به سازه‌ای عظیم و باورنکردنی برسید؛ قلعه‌ای تماشایی که برای سالیان دراز مقر فرماندهی نیروهای پرتغالی در تمامی منطقه راهبردی هرمز بوده است.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره قشم، بلوار ژئوپارک، قلعه پرتغالی ها

 

مناسب‌ترین زمان برای بازدید از قلعه پرتغالی‌ها

قشم آب و هوایی گرم و مرطوب دارد، به‌گونه‌ای که رطوبت نسبی همیشه در تمام فصول در اینجا بالاست. درنتیجه هر فصلی مناسب سفر به این جزیره و لذت بردن از جاذبه‌های آن نیست. ازآنجایی‌که قلعه پرتغالی ها یک بنای روباز است، فصل تابستان به هیچ به شما توصیه نمی‌شود.

از طرفی دیگر، بهترین زمان برای سفر به جزیره، از اواخر پاییز تا اوایل بهار است. این بازه زمانی می‌تواند فرصت خوبی برای دیدار شما از قلعه پرتغالی ها باشد. اگر زیاد تحمل شلوغی را ندارید، بهتر است تا در ماه‌های دی و بهمن به قلعه پرتغالی ها قشم بیایید؛ زیرا این بنای تاریخی معمولاً در فصل بهار و ایام نوروز مملو از مسافرانی است که برای سفر به جزیره قشم آمده‌اند.

رزرو تور قشم از سایت علی بابا

دیدار از این قلعه مناسب چه افرادی است؟

قلعه پرتغالی ها از درجه سختی بالایی برخوردار نیست و به لطف زمین مسطح و هموار آن، هر مسافری در هر سنی و با هر شرایط بدنی می‌تواند از آن دیدن کند. اگرچه برخی از نقاط قلعه دارای سطوح سنگلاخی و ناهموار است، اما بیشتر جاهای آن از درجه سختی قابل قبولی برخوردار هستند. البته بالا رفتن از استحکامات قلعه پرتغالی ها برای تماشای منظره زیبای دریا، نیازمند حداقل توان جسمی مناسب است.

قلعه پرتغالی ها در قشم

در سفر به قلعه پرتغالی ها، کجا اقامت کنیم؟

شما گزینه‌های مختلف و جذابی برای اقامت در قشم و دیدار از قلعه پرتغالی ها دارید:

  • هتل‌ها: ازآنجایی‌که قلعه پرتغالی ها در داخل شهر قرار دارد، هتل‌های زیادی در اطراف آن برای اقامت شما به چشم می‌خورد؛ برخی از هتل‌های شمال شرق قشم، در حدود ۵ دقیقه تا قلعه پرتغالی ها فاصله دارند. هتل آسمان قشم، هتل آپادانا، هتل‌آپارتمان کاوان، هتل آسماری، هتل نخل هنگام، هتل رویال، هتل بهشت، هتل ریحان، هتل آرام و هتل الوند ۲ نزدیک‌ترین هتل‌های قشم به قلعه پرتغالی ها هستند.
  • اقامتگاه‌های بوم گردی: اگر به دنبال تجربه زندگی ساده اما اصیل مردمان جنوب ایران هستید، در سفر خود به قشم به سراغ اقامتگاه‌های بوم گردی بروید. اقامتگاه‌های بوم گردی لُرد سوزا، خانه دوست و خالو از نزدیک‌ترین گزینه‌های اقامتی سنتی به قلعه پرتغالی ها هستند و در حدود ۵۰ دقیقه تا یک ساعت تا این بنای تاریخی فاصله دارند.
  • خانه‌های شخصی: خانه‌های اجاره‌ای هم گزینه‌های خوبی برای اقامت در قشم با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه هستند.
  • چادر زدن: اگر در فصلی به قشم سفر می‌کنید که هوا برای کمپ کردن مناسب است، گزینه چادر زدن را فراموش نکنید. به‌علاوه پارک قلعه پرتغالی ها در فاصله ۷ دقیقه‌ای خود قلعه قرار دارد و محل مناسبی برای چادر زدن است. در این پارک سرویس‌های بهداشتی موردنیاز شما هم پیدا می‌شود. مهم‌تر از همه اینکه، شما می‌توانید از بیرون چادر خود شاهد منظره‌ای زیبا از آب‌های نیلگون تنگه هرمز باشید.



:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: